ΙΝΔΙΑ 9 - ΣΕΚΑΓΟΥΑΤΙ, Η ΑΝΟΙΧΤΗ ΓΚΑΛΕΡΙ ΤΟΥ ΡΑΖΑΣΤΑΝ

Front Picture: 

«Χαβελί» ονομάζονται οι εξαίσια διακοσμημένες βίλες των πλούσιων μουσουλμάνων εμπόρων που άλλοτε έλυναν και έδεναν στην επαρχία του Σεκαγουάτι, στο κρατίδιο του Ραζαστάν.  Εκτός κλασικών τουριστικών δρομολογίων, η περιοχή προσφέρεται για μια γαλήνια βόλτα σε μια μοναδική στο είδος της υπαίθρια γκαλερί.

 

Κείμενο: Ισαβέλλα Μπερτράν

Φωτό: Κώστας Ζυρίνης


Δημοσιεύτηκε στο ΓΕΩΤΡΟΠΙΟ της ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ, τεύχος 56 / 05.05.2001

 


 

Πολλές εκπλήξεις περιμένουν τους ταξιδιώτες που θ’ αποφασίσουν να ξεφύγουν λιγάκι από την πεπατημένη και να γνωρίσουν το κρατίδιο του Ραζαστάν, στην Ινδία, πέρα από τα κλασικά τουριστικά δρομολόγια. Η επαρχία του Σεκαγουάτι, για παράδειγμα, που εκτείνεται κάπου ανάμεσα στο Δελχί, την Τζαϊπούρ και την Μπικανέρ έχει να επιδείξει τις μοναδικές στο είδος τους “χαβελί”, όπως ονομάζονται οι ιδιόμορφες βίλες των πλούσιων μουσουλμάνων εμπόρων που άλλοτε έλυναν και έδεναν στην περιοχή.

 


 

Οι πόλεις του Σεκαγουάτι άρχισαν να αναπτύσσονται κατά τον 14ο αιώνα ως διαμετακομιστικοί σταθμοί στον δρόμο των καραβανιών που κινούσαν προς την ενδοχώρα φορτωμένα με εμπορεύματα προερχόματα από τα λιμάνια του κρατιδίου του Γκουτζαράτ πάνω στον Ινδικό.

 

Μέσα σε μερικές δεκαετίες, παράλληλα με τα συσσωρευ- μένα κέρδη των εμπόρων, άρχισαν να ξεφυτρώνουν και οι πρώτες επαύλεις από τις οποίες έχουν επιβιώσει σήμερα κυρίως όσες χτίστηκαν τους δύο τελευταίους αιώνες.

 

Με εξωτερική εμφάνιση μάλλον λιτή για να μην τραβάνε την προσοχή των κακοποιών και το φθόνο των γειτόνων, οι χαβελί κρατούσαν καλά κρυμμένη τη χλιδή των ιδιοκτητών τους στα ενδότερα.

 

Οργανωμένη γύρω από διαδοχικές εσωτερικές αυλές που προστάτευαν τις γυναίκες των χαρεμιών από τα αδιάκριτα βλέμματα των περαστικών και την υπερβολική ζέστη του καλοκαιριού, η διαρρύθμιση προέβλεπε πολλαπλούς ορόφους με συγκοινωνούντα διαμερίσματα και αίθουσες για όλες τις ανάγκες.

 

Το ιδιαίτερο όμως χαρακτηριστικό των χαβελί που τις κάνει να ξεχωρίζουν από άλλες “συνηθισμένες” κατοικίες πλούσιων Ινδών είναι τα ποικίλα ζωγραφικά μοτίβα που κοσμούν τοίχους και οροφές και χάρισαν στην επαρχία του Σεκαγουάτι τον τίτλο της “ανοιχτής γκαλερί του Ραζαστάν”.

 

Δουλεμένες αρχικά με φυσικά χρώματα με βάση την ώχρα και στη συνέχεια, από το 1860 και πέρα, με τεχνητές μπογιές εισαγόμενες από τη Γερμανία, οι παραστάσεις καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα θεμάτων: ήρωες της ινδουιστικής μυθολογίας, ερωτικές σκηνές (στην πλειοψηφία τους κατεστραμμένες), τοπία, ζώα αλλά (κι εδώ έγκειται η μοναδικότητά τους) και ναϊφ απεικονίσεις των Άγγλων αποικιοκρατών καθώς και των σύγχρονων δυτικών εφευρέσεων όπως τρένα, αεροπλάνα, τηλέφωνα ή μαγνητόφωνα.

 

Σήμερα πια, οι περισσότερες χαβελί τελούν υπό εγκατάληψη από τους πλούσιους ιδιοκτήτες τους που προτίμησαν να μετακομίσουν στις μεγάλες πόλεις για ν’ αναπτύξουν τις μπίζνες τους σύμφωνα με τις νέες επιταγές των καιρών. Όλο και κάποιοι φύλακες συνεχίζουν ωστόσο να διαμένουν σ’ αυτές εξασφαλίζοντας τα σπίτια από τους επίδοξους διαρρήκτες αλλά και τη δική τους επιβίωση από τα πουρμπουάρ των ταξιδιωτών που ενδιαφέρονται να τα επισκεφθούν.

 

Για περισσότερες φωτογραφίες:

Κώστας Ζυρίνης & Ισαβέλλα Μπερτράν | Πάμε γι' άλλα...

 

Διαβάστε επίσης για την Ινδία:

ΙΝΔΙΑ 1 - ΑΠΟ ΤΟ ΔΕΛΧΙ ΣΤΗΝ ΤΖΑΙΠΟΥΡ | Κώστας Ζυρίνης & Ισαβέλλα Μπερτράν

ΙΝΔΙΑ 2 - ΤΑΖ ΜΑΧΑΛ, ΥΜΝΟΣ ΣΤΟΝ ΕΡΩΤΑ | Κώστας Ζυρίνης & Ισαβέλλα Μπερτράν

ΙΝΔΙΑ 3 - ΤΖΑΙΣΑΛΜΕΡ, ΤΙΠΟΤΕ ΔΕΝ ΠΑΕΙ ΧΑΜΕΝΟ | Κώστας Ζυρίνης & Ισαβέλλα Μπερτράν

ΙΝΔΙΑ 4 - ΠΟΥΣΚΑΡ, Ο ΓΗΤΕΥΤΗΣ ΤΩΝ ΦΙΔΙΩΝ | Κώστας Ζυρίνης & Ισαβέλλα Μπερτράν

ΙΝΔΙΑ 5 - ΜΑΧΑΡΑΓΙΑΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ | Κώστας Ζυρίνης & Ισαβέλλα Μπερτράν

ΙΝΔΙΑ 6 - ΧΗΡΕΣ (ΚΑΙ ΧΕΙΡΕΣ) ΓΙΑ ΚΑΨΙΜΟ | Κώστας Ζυρίνης & Ισαβέλλα Μπερτράν

ΙΝΔΙΑ 7 - ΖΗΤΕΙΤΑΙ ΝΕΑ, ΩΡΑΙΑ, ΥΠΑΚΟΥΗ ΚΑΙ ΠΑΡΘΕΝΑ | Κώστας Ζυρίνης & Ισαβέλλα Μπερτράν

ΙΝΔΙΑ 8 - ΑΝΕΓΓΙΧΤΟΙ, ΓΕΝΝΗΜΕΝΟΙ ΚΑΤΩΤΕΡΟΙ | Κώστας Ζυρίνης & Ισαβέλλα Μπερτράν

ΙΝΔΙΑ 9 - ΣΕΚΑΓΟΥΑΤΙ, Η ΑΝΟΙΧΤΗ ΓΚΑΛΕΡΙ ΤΟΥ ΡΑΖΑΣΤΑΝ | Κώστας Ζυρίνης & Ισαβέλλα Μπερτράν